עונת הנחשים כבר כאן

חתולים מתעסקים עם נחשים בגינות פרטיות, נחשים ליד פחי אשפה והימצאותם של נחשים בכניסות לבנייני מגורים, אלה הם רק חלק מהמקרים שתועדו לאחרונה על ידי תושבים מטירת כרמל

מזג האוויר שהולך ומתחמם, מגביר את הסכנה להכשות נחשים. זו העונה בה הנחשים מתעוררים משנת החורף שלהם, ומדי שנה נפגעים עשרות בני אדם כתוצאה מהכשות נחשים בתקופת הקיץ.

תושבים מטירת כרמל דיווחו לאחרונה על הימצאותם של נחשים בסמוך לבתי מגורים, בחצרות פרטיות וסמוך לכניסות לבנייני מגורים. ברוב המקרים התברר כי מדובר בנחשים לא ארסיים אך למרות זאת הציבור מתבקש להיות ערני ולדווח לרשויות על כל מקרה של הימצאות נחש.

על פי נתוני מגן דוד אדום, נרשמה עלייה חדה בהכשות הנחשים בישראל בחודשיים האחרונים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לאחרונה גבר בן 81 תושב השרון נפטר לאחר שהוכש ע"י נחש צפע.

מתחילת חודש אפריל, טופלו ע"י החובשים והפראמדיקים של מד"א 45 בני אדם שהוכשו ע"י נחשים. מותו של אחד מהם נקבע בבית חולים, שניים פונו במצב קשה ו-5 במצב בינוני. בתקופה המקבילה בשנה שעברה הצוותים של מגן דוד אדום טיפלו ב-30 בני אדם שהוכשו, בהם 2 שהיו במצב קשה ו-2 במצב בינוני. מדובר בעלייה משמעותית השנה של 50 אחוז.

בסה"כ מתחילת חודש אפריל אשתקד (2018) ועד תחילת יוני 2019, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-199 בני אדם שהוכשו ע"י נחשים, ופינו 8 מהם לבי"ח במצב קשה ו-21 במצב בינוני. מותם של שניים מהנפגעים, גבר בן 81 תושב השרון ואישה בת 75 מצפון הארץ, נקבע בבית חולים.

בחודשי הקיץ שעבר (אפריל 2018-ספטמבר 2018) הוכשו 118 בני אדם, ובחודשי החורף (אוקטובר 2018-מרץ 2019) הוכשו 36 בני אדם. מדובר ביותר מפי 3 בני אדם שהוכשו בששת חודשי הקיץ, לעומת ששת חודשי החורף, כך עולה מנתוני מגן דוד אדום.

דוראל ארזואן, פראמדיק מד"א ומדריך מקצועי בתחום המעביר סדנאות בנושא לעובדי ומתנדבי מד"א מסביר: "בתקופה זו של השנה גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי, ועל מנת להימנע מהכשות, ניתן לנקוט בפעילויות מנע כדי לצמצם את המפגש בין בני אדם ונחשים, לכן יש להימנע מהפיכת סלעים ואבנים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע, ולא ללכת יחפים או בסנדלים במקומות אלה. בחצרות בתים, יש להקפיד על גיזום צמחייה ופינוי אשפה".

"במקרים בהם אנשים נפגעים כשהם נמצאים בשטח הפתוח ולא בכתובת מסודרת, ישנה חשיבות אדירה לשימוש ביישומון מד"א שלי, המסייע לחובשים ולפראמדיקים במוקד ובאמבולנס לאתר את מיקומכם המדויק, מאפשר לשלוח תמונה של סימני ההכשה ושל הנחש מהשטח, ובכך נחסך זמן יקר". מסבירים במד"א.

במקרה של הכשה יש לפעול בדרכים הבאות:  וודאו שמדובר בהכשה וחפשו את סימניה

תמיד יש לחשוד כי מדובר בנחש ארסי, אל תתעכבו והזעיקו מיד את מד"א בטלפון החירום 101, או באמצעות יישומון "מד"א שלי", הרחיקו את הנפגע מהשטח והעבירו אותו למקום בטוח, דאגו למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו, ומנעו תזוזה של האיבר המוכש, הסירו בגדים ותכשיטים מהאיבר המוכש, אם ניתן, צלמו בזהירות את הנחש, כדי לסייע בזיהוי ובטיפול. אחרת, נסו לשחזר את מראהו.

אסור בשום אופן:  אל תחתכו את מקום ההכשה, אל תמצצו את הארס, אל תניחו חסם עורקים אל תקררו את מקום ההכשה, אל תתנו לנפגע מזון או שתייה, אל תרדפו אחרי הנחש.