תקלה ראשונה על אסדת הגז לווייתן

הפסקת חשמל באסדת לוויתן הובילה להפעלתו של לפיד למניעת פליטות הגז 🔸️ ראש מועצת חוף הכרמל, אסיף איזק: "מדובר באירוע חמור" 🔸️חברת נובל אנרג'י: "אמש אירעה הפסקת חשמל שחייבה בהתאם לנוהל להעביר את הליך העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך ולאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז"

 

תקלה ראשונה על אסדת הלוויתן. במהלך הלילה שבין שני לשלישי אירעה הפסקת חשמל באסדת לוויתן, דבר אשר אילץ את חברת נובל אנרג'י להעביר את הליך העברת הגז ללפיד שנועד לכך ותפקידו לשרוף את הגז ולמנוע את פליטתו של הגז לאוויר.
תושבים מחוף הכרמל דיווחו כי ראו את לפיד העשן על האסדה בים דבר אשר גרם להם לבהלה. לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז באסדה.
איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל עדכן את הציבור וציין כי בהמשך להפסקת פעילות אסדת לוויתן ביום שני בלילה, לא נרשמו חריגות בתחנות הניטור שמפעיל האיגוד באזור האסדה. האיגוד עוקב וידווח לציבור בהתאם להתרחשויות. יו"ר האיגוד וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק שוחח בטלפון עם מנכ"ל משרד האנרגיה בבקשה לעריכת תחקיר מיידי לבחינת המקרה.
אסיף איזק: "בעקבות התקלה שהתרחשה באסדת לוויתן, ראשית אני רוצה לדווח שלא היו חריגות ולא נרשם זיהום אוויר בשום אחת מתחנות הניטור שלנו. דבר שני האירוע הוא אירוע חמור שצריך ללמוד אותו".
מארגון שומרי הבית נמסר: "תקופת ההרצה של האסדה, שהייתה אמורה להימשך 45 ימים בלבד ולמעשה להסתיים מיד לאחר תחילת הזרמת הגז, מתארכת ומתארכת ללא הסבר, ומשמשת אליבי נוח לפליטות של מזהמים בלי כל בקרה. הפעילות של האסדה רצופת תקלות. לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כל תקלה שמחייבת הפעלה של הלפיד, מחויבת בתחקיר ובדו"ח מפורט. בינתיים, למרות אינספור הפעלות של הלפיד, לא ראינו אף דו"ח, וההסבר היחיד שאנחנו מקבלים הוא שזה מצב רגיל והכל בסדר. אם זה המצב הרגיל, אז הכל ממש לא בסדר. אסדת זיקוק גז היא פצצה מתקתקת, שמסכנת את מי ההתפלה של כולנו, את ביטחוננו האישי ואת בטחון המדינה. אל הסיכון הזה חייבים להתייחס, ועכשיו".
חברת נובל אנרג׳י מסרה בתגובה: "בהמשך להליך ההרצה של אסדת לוויתן אירעה במהלך הלילה הפסקת חשמל שחייבה בהתאם לנוהל להעביר את הליך העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך. לא ארע כל פיצוץ או אירוע חריג אחר. לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז".
עוד נמסר מחברת נובל אנרג'י כי: "הלפיד הוא חלק חשוב במערכת הפחתת הפליטות המורכבת שעל אסדת לוויתן. הוא מאפשר למנוע כמעט לחלוטין פליטות לאוויר, ובכך מסייע לנו לשמור על הסביבה. הוא נכנס לפעולה רק במקרים בהם יש צורך בביצוע תחזוקה שוטפת על האסדה, או בעת שנדרשת הפסקה בתפעול מערכות ויש לרוקן אותן מהגז. הגז שמפונה מהמתקנים מופנה אל הלפיד ונשרף באופן מבוקר, תהליך זה מונע את מרבית הפליטות שאחרת מגיעות לאוויר. הלפיד ממוקם בקצה זרוע האסדה ודולקת בו באופן קבוע להבה קטנה, שמאפשרת להכניס אותו לפעולה מלאה באופן מידי. במקרה הצורך, להבת הלפיד תגדל בהתאם לקצב ולכמות הגז הטבעי שיש לפנות מהמתקנים ולכן בהחלט יתכן שהיא גם תראה מהחוף. להבת האש היא הסימן כי הלפיד ממלא את תפקידו החיוני בשמירה על פעולתה הבטוחה של האסדה ובשמירה על הסביבה ואיכות האוויר שאנו נושמים. הלפיד מוכן תמיד לפעולה כדי לשמור על הסביבה".
מאגר לוויתן הינו פרויקט תשתית האנרגיה הגדול ביותר שבוצע בתולדות ישראל, וכולו במימון המגזר הפרטי. מעבר להשקעה הכספית האדירה, המוערכת במעל 12 מיליארד שקלים לפיתוח שלב א'1 של המאגר, מדובר בפרויקט מורכב שראשיתו בלב ים, כ-130 ק"מ מערבית לחופי חיפה, ומרכזו באסדה הממוקמת כ-10 ק"מ מערבית לחוף.
במהלך פיתוח המאגר נקדחו 4 בארות הפקה לעומק ממוצע של כ-5 קילומטרים מפני הים (עומק המים באזור המאגר הוא כ-1700 מטרים, ועומק הבארות הוא מעל ל-3000 מטרים מקרקעית הים), הונחה צנרת הולכה על קרקעית הים והוקמו מתקני טיפול ייעודיים, בהתאם להנחיות תכנית המתאר הארצית.
אסדת הטיפול בגז הטבעי, אשר נבנתה על ידי צוותים מ- 24 מדינות ברחבי העולם הושטה לישראל במהלך 2019 וקובעה לקרקעית הים במיקום שנבחר מראש. חלקה העליון של האסדה הוצב על ידי המנוף הימי הגדול בעולם, וכבר בסוף 2019 החלה הזרמת הגז המסחרית מהמאגר ללקוחות הפרויקט בארץ ובאזור.

פרסומות: